Zaujímajú Vás

novinky

27.03.2019

Medzná teplota filtrovateľnosti

Na naftu, ktorá je v aute vplýva okolitá teplota. No a ak je teplota nízka, nafta hustne a môže mať problém správne sa dopraviť cez palivovú sústavu až do priestoru valcov. Medzná teplota filtrovateľnosti je teplota, pri ktorej sa nafta zaručene dostane cez filtre do auta tam, kam má a auto bez problémov štartuje a jazdí.

V prípade, že je nafta schladená pod medznú teplotu filtrovateľnosti, môže byť problém so štartovaním auta, pretože na filtroch a v hadičkách sa usádzajú guľôčky vosku, ktoré sa z nafty vyzrážajú. Samotná nafta má potom konzistenciu želé a nie je použiteľná v motore. Motor môže vypínať, ťažko sa štartuje, no nedochádza k jeho poškodeniu.

Ako môžem takejto situácii predísť?

Ak si chcú motoristi aj pri nízkych teplotách zaistiť bezproblémové štartovanie a užiť si jazdu, musia rešpektovať životnosť palivového filtra. Problémy spojené so zaneseným filtrom sa často prejavia práve pri nízkych teplotách. Auto neštartuje, nepridáva, motor vypína aj napriek tomu, že sa teplota drží nad bodom filtrovateľnosti. 

Normy hovoria jasne

Na Slovensku existujú normy platné pre naftu, ktoré priamo súvisia s ročnými obdobiami a ich charakteristickými teplotami. Tieto naša šťava samozrejme spĺňa. Tzv. letná nafta, v období od polovice apríla do začiatku októbra, má medznú teplotu filtrovateľnosti 0 °C. Prechodná nafta, od začiatku marca do polovice apríla a od začiatku októbra do polovice novembra, -10 °C. Zimná nafta od polovice novembra do konca februára, -20 °C a v našich zemepisných končinách nepovinná, tzv. arktická nafta až do -36 °C

Na Slovensku sa zvyknú dodávať na čerpačky všetky štyri druhy nafty.

Prvé tri sú v daných obdobiach automaticky distribuované na všetky čerpačky. Arktická nafta je dostupná iba na niektorých a býva cca o 20 centov drahšia než štandardné palivo.

Čo keď klesne teplota pod -20 °C

Situácia nie je až taká kritická, ako by sa mohlo zdať. Nafty distribuované na čerpačky majú medznú teplotu filtrovateľnosti zväčša posunutú za hranicu -20 °C, aj keď to norma neprikazuje. Motoristi teda majú ešte rezervu, kedy sa nemusia obávať zhustnutia. Podchladeniu sa dá brániť aj pridaním špeciálnych aditív – tzv. depresantov, zlepšujúcich nízkoteplotné vlastnosti nafty. Depresanty pôsobia pri vytváraní kryštálikov parafínu – buď menia ich štruktúru, alebo ich obalia, aby nemohli ďalej rásť. V prípade pochybností sa zákazníci môžu na čerpacej stanici informovať o medznej teplote filtrovateľnosti konkrétnej várky.