Zaujímajú Vás

novinky

22.03.2019

Zimný palivový manuál

Zima je pre motoristov vždy tá náročnejšia časť roku. Preto prinášame niekoľko osvedčených rád, ktoré vám ju pomôžu zvládnuť.

Čo všetko vplýva na štartovanie v mrazivom počasí

V prvom rade musíme pripomenúť, že na štartovateľnosť motorov pri nízkych teplotách má okrem paliva vplyv aj mnoho ďalších faktorov. Jeden z najdôležitejších je kapacita autobatérií. Pri nízkych teplotách rapídne klesá, často až na zlomok svojej bežnej prevádzkovej hodnoty. Štart môže ovplyvniť aj technický stav žhavičov či vstrekovačov, nastavenia samotného motora, jeho riadiacich jednotiek a kontrolných čidiel. Preto okrem tankovania kvalitných štiav na čerpačkách, ktoré ho ponúkajú, odporúčame aj základnú diagnostiku motorových prvkov a štartovacieho ústrojenstva automobilu v autorizovanom servise.   

Ďalší veľmi dôležitý faktor je vek a technický stav palivového filtra. Je potrebné si uvedomiť, že filter zachytáva parafíny v zime a v lete prípadné mechanické nečistoty. S čistým filtrom nemáte žiadne problémy. Ak je však filter pred zimnou sezónou sčasti zanesený mechanickými nečistotami, problém s jeho priechodnosťou a riadnym fungovaním môže nastať už pri miernych mínusových teplotách. 

Pri vstupe do zimnej sezóny je tiež dôležité ustriehnuť zostatky letnej či prechodnej nafty v nádrži. Týka sa to najmä motoristov, ktorí jazdia len občas alebo svoje auto nechávajú dlhodobo stáť na ulici.

Zmiešanie zimnej nafty s väčším množstvom letnej či prechodovej nafty spôsobí, že takéto palivo nebude mať požadované zimné vlastnosti.


Ako pri nízkych teplotách funguje nafta 

Naše normy vyžadujú, aby bola nafta schopná prejsť cez štandardný palivový filter motora pri teplote -20 °C.

Zmeny v nafte nastávajú už pri 0 °C. Vtedy sa začína proces nabaľovania kryštálikov parafínu, čo prirodzene vyplýva z chemického zloženia nafty. Preto sa vo výrobe upravuje špeciálnymi postupmi a aditiváciou. Tieto technologické úpravy zabezpečujú, že kryštáliky parafínu nepresiahnu veľkosť, ktorá by pod -20 °C spôsobila upchatie palivového filtra. Vďaka úpravám paliva prebieha tvorba kryštálikov pri nízkych teplotách „riadenie“. Môže spôsobiť zákal nafty, ale ten neovplyvňuje jej funkčné vlastnosti. Jediným problémom sa stáva mierne zvýšená viskozita, ktorá pri spomínanom znečistení palivových filtrov (usadeniny, zmrznutá voda) dokáže znemožniť prietok nafty do spaľovacieho priestoru. 

Všetky stavy motorovej nafty spôsobené vplyvom nízkej teploty (zakalenie, či zhlukovanie parafínov do väčších kryštálikov) sú procesy vratné pri opätovnom náraste teploty a nemajú vplyv na kvalitu motorovej nafty.